Varaa Aika
Varaa Aika

Silmälasikauppa käy – huonosta taloustilanteesta huolimatta

Kivijalkakaupat sulkevat oviaan, ja suuret liikkeet liukuvat alamäkeä. Joka alalla ei kuitenkaan mene huonosti. Silmälasien kauppa kasvoi Suomessa liikevaihdolla mitattuna vuoden 2014 aikana reilut viisi prosenttia edellisen vuoden lukemiin verrattuna tutkimuslaitos GfK:n mukaan.

Näkemisen ja silmäterveyden palveluja tarjoavan Silmäaseman liikevaihto kasvoi viime vuonna 16%, mikä oli selvästi eniten alan toimijoista. Markkinaa kasvattanut Silmäasema vahvisti samaan aikaan omaa markkinaosuuttaan 1,6 prosenttiyksikköä. Silmäaseman markkinaosuus on kasvanut tasaisesti yhteensä 5,2 prosenttiyksikköä vuodesta 2011, mikä on tehnyt Silmäasemasta selvän markkinakakkosen 23,2%:n markkinaosuudellaan.

Kasvavaa tuloskehitystä


Tänä vuonna 40. vuottaan juhliva kotimainen Silmäasema on ollut viimeiset kolme vuotta toimitusjohtaja Pasi Kohmon johdossa. Hän on onnistunut kääntämään keski-iän saavuttaneen kotimaisen yrityksen suunnan uusille urille.

"Toimintakonseptimme poikkeaa kilpailijoistamme niin optisella alalla kuin terveyspalveluiden puolella. Silmäasema syntyi, kun optikko ja silmälääkäri muuttivat saman katon alle. Ajatus kaikkien näkemisen ja silmäterveyden asiatuntijoiden saattamisesta yhteen asiakkaan parhaaksi on edelleen Silmäaseman liikeidea ja sen päällä jalostamme palvelukokonaisuuttamme", kertoo Kohmo ylpeänä.

Kohmo on jalostanut esimerkillisellä tavalla myös Silmäaseman liiketoimintaa. Vuosien 2012–2014 aikana optisen kaupan liikevaihto kasvoi 21% ja silmäsairaaloiden 44%. Samassa ajassa optisen kaupan tulos on yli 10-kertaistunut.

Kirkkaampi tulevaisuus


Tiukasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta ihmiset panostavat itseensä, terveyteensä ja hyvinvointiinsa. Tämä näkyy uusien silmälasien hankinnassa sekä taittovirheleikkausten ja yksityisten kaihileikkausten kysynnän suuressa kasvussa.

Silmäaseman myymälä- ja silmäsairaalaverkosto laajeni merkittävästi viime vuonna, kun Silmäasema avasi 11 uutta myymälää ja 2 uutta silmäsairaalaa. Yrityksen kasvua auttoi tuote- ja palvelutarjonnan laajentaminen ja asiakkaille sopivan hinnoittelun kehittäminen: asiakas voi valita haluaako hän ostaa edullisesti vai panostaa räätälöityihin yksilöllisiin ratkaisuihin.

"Silmäasema on osannut hoitaa leiviskänsä oikein: silmälasikaupassa käydään kovaa kilpailua, mutta tunnuslukumme osoittavat, että me olemme asiakkaan valinnan arvoisia. Me teemme työtämme asiakaslähtöisesti ja nöyrästi, mutta kunnianhimoisesti”, toimitusjohtaja Kohmo kertoo.


Lähde: Silmäaseman tulostiedot 2011-2014 ja tutkimuslaitos GfK:n tilastot 2014/Suomen Optinen Toimiala.

Lisätietoja:
Pasi Kohmo, toimitusjohtaja, pasi.kohmo@silmaasema.fi
Kati Räihä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, p. 050 4166764, kati.raiha@silmaasema.fi

Silmäasema-ketju tarjoaa asiakkailleen kaikki silmäterveyteen ja näkemiseen liittyvät tuotteet ja palvelut ainutlaatuisella tavalla. Silmäasema-ketju toimii optisessa vähittäiskaupassa yhteensä yli 120 omalla ja yrittäjävetoisella myymälällä sekä tarjoaa silmäterveydenhuollon palveluja kohta 12 Silmäsairaalassa.

Yli 1 000 eri ammattilaista tarjoaa optiset tuotteet, optikkopalvelut, silmätautien erikoislääkäripalvelut, silmäkirurgiset palvelut ja silmälaboratoriopalvelut saman katon alla. Silmälääkäri- ja optikkopalvelut löytyvät kaikista ketjun liikkeistä. Vuosittain Silmäasemalla tehdään yli 130 000 optikon näöntarkastusta ja toiset 135 000 silmälääkärin vastaanottoa ja 13 000 kaihi-ja taittovirheleikkausta. Koko Silmäasema-ketjun vuoden 2014 liikevaihto ylsi yli 100 miljoonan euron.