Silmäasema palvelee

Tervetuloa Silmäasemalle!

Me Silmäasemalla haluamme olla apunasi näkemiseen ja silmien terveyteen liittyvissä asioissa – tilanteessa kuin tilanteessa. Huomioimme koronavirustilanteen toiminnassamme, joten meillä voit asioida turvallisin mielin. Tältä sivulta löydät ajantasaista tietoa siitä, miten palvelemme koronaviruspandemian aikaan. Please read the information in English.

Päivitetty 18.3.2020 klo 20.30

Myymälät ja silmäsairaalat

Toimipaikkojemme aukioloissa voi olla poikkeamia. Tarkistathan oman paikkakuntasi myymälän tai sairaalan tiedot täältä. Verkkokauppamme toimii normaalisti.

 

Silmäasema haluaa vastuullisena toimijana huolehtia asiakkaidensa ja henkilöstönsä turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Siksi haluamme sinun kiinnittävän huomiota seuraaviin asioihin:

  • Mikäli sinulla on flunssan oireita, pyydämme, että siirrät asiointiasi ja tulet meille terveenä. Optikko ja silmälääkäri eivät voi ottaa vastaanotoille flunssaoireisia asiakkaita.
  • Jos olet ollut ulkomailla, odotathan 14 vuorokautta ennen kuin tulet myymälään tai silmäsairaalaan – myös siinä tapauksessa, että tuntisit itsesi täysin terveeksi.
  • Mikäli haluat siirtää tai perua varaamaasi optikon, silmälääkärin tai leikkausajan, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ajan perumiseksi tai siirtämiseksi, puh. 010 190 200.

Asiakaspalvelumme auttaa

Meille on tärkeää palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin, myös tässä poikkeustilanteessa. Asiakaspalvelussamme on nyt entistä enemmän Silmäaseman optikoita ja silmähoitajia vastaamassa kysymyksiinne. Silmälääkärimme palvelevat puhelimitse niitä asiakkaita, jotka eivät voi saapua vastaanotolle.

 

Asiakaspalvelumme numerossa 010 190 200 auttaa mm. seuraavissa asioissa:

  • Optikon ja silmähoitajan neuvontapalvelut
  • Soittoajan varaaminen silmälääkärille
  • Reseptin uusimispyynnön jättäminen
  • Ajanvaraukset
  • Varattujen aikojen peruutukset
  • Yleiset ohjeet liittyen tuotteisiin ja palveluihin
  • Tilausten seuranta
  • Toimipaikkoja koskevat tiedot

 

Asiakaspalvelumme on avoinna:

ma-pe 8-21, la 9-18

Puhelu maksaa matkapuhelinmaksun/paikallisverkkomaksun verran. Nauhoitamme puhelut laadun varmistamiseksi.

Optikkomme tavoitat myös verkkosivuiltamme chatista ma-pe klo 8-17.

 

lääkärilinja

 

Näin palvelu toimii:

  1. Varaa aika numerosta 0800 188 788 (maksuton) tai verkosta.
  2. Lääkäri soittaa sinulle varaamanasi aikana. Puhelinvastaanoton kesto on 10 minuuttia.

 

Puhelinvastaanoton kokonaishinta on 40 euroa, eikä siihen lisätä muita maksuja. Palvelu ei oikeuta Kela-korvaukseen. Laskutus tapahtuu laskulla. Mikäli asiakasta ei tavoiteta hänelle varattuna vastaanottoaikana (2 soittoyritystä), veloitetaan vastaanoton hinta.

 

Usein kysytyt kysymykset

Katso alta vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

Usein kysytyt kysymykset

Silmäasemalla asioinnin turvallisuus?

Silmäasemalla on sekä myymälöitä että silmäsairaaloita koskevat perusteelliset työskentelyrutiinit ja hygieniaohjeistukset. Kiinnitämme epidemia-aikana erityistä huomiota henkilökunnan ja asiakkaiden terveydentilaan, välineiden, kehysten ja pintojen desinfiointiin sekä toimitilojen siivoukseen.

Olen yli 70-vuotias, voinko tulla vastaanotolle? ​

Hallitus suosittelee yli 70-vuotiaita välttämään tarpeetonta liikkumista kodin ulkopuolella. Lääkärikäyntejä ei ole rajoitettu, vaan omaan terveyteen liittyvät asiat voidaan edelleen hoitaa. Mikäli teillä on tärkeä silmien terveyteen tai näkemiseen liittyvä asia, olette tervetullut meille. Mikäli asia ei ole niin kiireellinen, siirrämme aikaanne mielellämme hieman eteenpäin.

Pitääkö aika peruuttaa vallitsevan tilanteen takia? ​

Mikäli olet terve, sinulla ei ole karanteenia tai sen kaltaista liikkumisrajoitusta, tai et ole palannut ulkomailta viimeisen kahden viikon aikana, ei aikaa tarvitse perua. Mikäli jokin edellä mainituista toteutuu kohdallasi, tulee aika siirtää eteenpäin suositeltujen varoaikojen mukaisesti, kts. seuraavat kohdat.

Minulla on flunssa, jonka aiheuttajasta ei ole tietoa, voinko tulla vastaanotolle?

On parempi, että sairastat kotona ja tulet meille vasta tervehdyttyäsi. Voit siirtää vastaanottoaikaasi tai perua sen kuluitta asiakaspalvelussamme.

Olen ollut ulkomailla, voinko tulla vastaanotolle? ​

Jos kotimaahan paluustasi on yli 14 vrk ja olet terve, voit tulla vastaanotolle.

Samassa taloudessa on sairastunut henkilö, voinko tulla vastaanotolle? ​

Jos samassa taloudessa asuvalla henkilöllä on diagnosoitu koronavirusinfektio, tulee myös sinun pysyä karanteenissa vähintään 14 vrk.

Mitkä ovat käytäntönne virusinfektioiden ehkäisyksi? ​

Olemme päivittäneet henkilökunnalle kattavat ohjeet infektioiden ehkäisemiseksi. Seuraamme THL:n tiedotteita päivittäin.

Emme palvele myymälöissä tai sairaaloissa flunssaoireisia tai ulkomailta juuri palanneita potilaita. Työntekijämme sairastavat pienenkin flunssan kotona, eivätkä tule töihin sairastuneena tai hiljattain ulkomailta palanneina.

Kiinnitämme erityistä huomiota korkeaan hygieniatasoon. Vastaanottotilat ja myymälät pyritään pitämään mahdollisimman väljinä. Potilaat ohjataan tarvittaessa odottamaan vuoroaan myymälän/sairaalan ulkopuolelle. Pinnat, mm. tietokonenäppäimistö, puhelimet ja ovenkahvat desinfioidaan useita kertoja päivässä. Asiakkaitamme ohjeistamme laittamaan käsidesiä ennen kehyksien sovittamista. Kehykset puhdistetaan päivittäin ja aina ennen ja jälkeen, kun niitä on sovitettu.

Lääkärit puhdistavat työvälineensä ja työpisteensä jokaisen potilaan jälkeen.

Voiko toimipisteissä olla töissä ulkomailta palanneita henkilöitä?

Ulkomailta palanneet oireettomat työntekijät ovat olleet kotona 14 vrk ajan. Sairastuneena tai flunssaoireisena työntekijämme eivät tule töihin.

Jos peruutan saman päivän ajan tilanteen vuoksi, joudunko maksamaan jotain? ​

Et joudu. Tilanteessa, jossa aika perutaan samana päivänä vedoten sairauteen, flunssaan tai muuten yleisiin kansallisiin ohjeistuksiin, ei tule maksua.

Tilaamani silmälasit ovat valmiina noudettaviksi. Miten minun tulee toimia?

Toistaiseksi valmiiden silmälasien nouto tapahtuu normaaliin tapaan Silmäaseman myymälästä. Huomioithan, että flunssaoireisena ei tule asioida. Seuraamme kuitenkin koronatilanteen etenemistä ja päätämme toimintatavoista sen mukaisesti. Myymälöiden aukioloissa saattaa olla poikkeamia, tarkistathan ajantasaisen tiedon täältä.

Welcome to Silmäasema!

At Silmäasema we want to help you with everything to do with vision and eye health – whatever the situation. You’ll find the latest information about our services during the coronavirus pandemic on this page.

Updated 18.3.2020 at 8:30

Our stores and eye hospitals

There may be exceptions to our opening times. Please check the opening hours of your nearest Silmäasema store or eye hospital here.

As a responsible company, we want to look after the safety and wellbeing of Silmäasema’s customers and employees. For this reason we ask you to observe the following requests:

  • If you are experiencing flu symptoms, please move your visit to a later date when you will have fully recovered. Our opticians and eye doctors can’t see customers who have flu symptoms.
  • If you have travelled abroad, please wait 14 days before visiting our store or eye hospital – even if you feel perfectly well.
  • Should you want to move or cancel your appointment with our optician or eye doctor, or your eye surgery, you can do so by calling our customer service on 010 190 200.

Our customer service is happy to help

It’s important for us to ensure the best possible customer service even during this exceptional time. We have assigned even more Silmäasema opticians and opthalmic nurses to answer your questions via the telephone. Our eye doctors provide telephone assistance to customers who are unable to visit them in person.

 

Our customer service on 010 190 200 is happy to help you with all the following issues and more:

  • Optician and ophthalmic nurse advice
  • Booking a telephone appointment with an eye doctor
  • Prescription renewal requests
  • Booking appointments
  • Cancelling existing appointments
  • General information regarding products and services
  • Tracking orders
  • Information about store and hospital locations

 

Our customer service is open:

Mon-Fri 8 a.m. to 9 p.m., Sat 9 a.m. to 6 p.m.

Mobile phone / local telephone charges apply. We record all calls for quality monitoring purposes.

Frequently asked questions

Please see answers to the most frequently asked questions below.

Frequently asked questions

How safe is it to visit Silmäasema?

Silmäasema stores and eye hospitals have very thorough work routines and hygiene instructions in place. During the epidemic we are paying particular attention to the wellbeing of our staff and customers, the disinfection of frames and surfaces, and the cleaning of all our premises.

I am over 70, can I come to an appointment?

The government recommends those over 70 to avoid leaving their home unnecessarily. Doctor’s appointments have not been restricted, and matters of personal health can still be dealt with. If you have an important issue regarding your eye health or vision, you’re welcome to visit us. For non-urgent matters, we are happy to move your appointment to a later date.

Should I cancel my appointment due to the current situation?

If you are well and not quarantined or under similar restrictions of movement, and you have not returned from abroad in the last two weeks, you don’t need to cancel your appointment. If any of the above applies to you, you should move your appointment to a later date according to the recommended quarantine period. For details, please see the next questions.

I have a cold from an unknown source. Can I come to an appointment?

Please stay at home until you’re better. You can move your appointment or cancel it free of charge via our customer service.

I have been abroad, can I come to an appointment?

You can come to an appointment if you’ve been back in Finland more than 14 days and you are well.

Someone is ill in my household, can I come to an appointment?

If someone in your household has a diagnosed coronavirus infection, you should also stay in self-isolation for at least 14 days.

What processes do you have in place for preventing viral infections?

We have updated comprehensive instructions to our staff for preventing infections. We monitor bulletins from the Finnish Institute for Health and Welfare (THL) every day.

Our stores and hospitals do not serve customers who have flu symptoms or who have recently returned from abroad. Our staff stay home with the slightest cold symptoms and do not come to work if they are ill or have recently returned from abroad.

We pay particular attention to a high level of hygiene and keep our receptions and stores as uncrowded as possible. If necessary, patients will be directed to wait for their turn outside the store or hospital. Surfaces, such as computer keyboards, phones and door handles are disinfected several times every day. We also instruct our customers to disinfect their hands before trying on frames. Frames are cleaned daily and always before and after they have been tried on.

Doctors clean their work tools and workstations after each appointment.

Will someone who has recently returned from abroad be working at your store?

Any staff member who has returned from abroad without symptoms will spend 14 days in self-isolation at home. Our staff do not come to work if they are ill or have cold symptoms.

If I cancel my appointment on the same day due to the current situation, do I have to pay something?

No, you don’t. If an appointment is cancelled on the same day due to illness, cold, or current national recommendations, you will not have to pay anything.

The glasses I ordered are ready to be picked up. What should I do?

So far eyeglasses are picked up at the Silmäasema shop as usual. If you are experiencing flu symptoms, please move your visit to a later date.

However, we will monitor the corona situation and decide how to proceed accordingly. There may be exceptions to our opening times. Please check the opening hours here.