Silmistä

Sininen valo

Sininen valo on luonnollista valoa, jota on aivan tavallisessa auringonvalossa. Altistumme kuitenkin sille enemmän kuin koskaan ennen, sillä tietokoneen, älylaitteiden ja television valo on juuri sinistä valoa.

Onko sininen valo haitallista?

Sininen valo on valotyypeistä häikäisevin ja myös pakottaa silmät tarkentamaan voimakkaimmin. Siksi se voi väsyttää, rasittaa ja kuivattaa silmiä sekä aiheuttaa päänsärkyä ja jopa unettomuutta.


Sininen valo ja uni

Sininen valo muistuttaa aallonpituudeltaan päivänvaloa, joka ylläpitää vuorokausirytmiä. Siniselle valolle altistuminen ilta-aikaan saattaa vaikuttaa unihormoni melatoniinin tuotantoon, vaikeuttaa nukahtamista ja heikentää unen laatua.

Silmäasemalta löytyy jokaiselle sopiva ratkaisu sinisen valon aiheuttaman rasituksen vähentämiseen. Meiltä saat niin digilasit ilman voimakkuuksia, silmälasit digilasien ominaisuuksilla kuin piilolinssit siniseltä valolta suojaavalla pinnoitteella.

BlueControl

BlueControl – Haitallista sinistä valoa suodattava linssipinnoite

BlueControl on pinnoite, joka parantaa kontrastia, auttaa ennaltaehkäisemään sinisen valon aiheuttamia oireita sekä vähentää digitaalisita näytöiltä heijastuvaa sinistä valoa ja sen haitallisia vaikutuksia.

Useammat ihmiset kärsivät mm. punoittavista, ärtyneistä ja kuivista silmistä, sumentuneesta näöstä, väsymyksestä, päänsärystä ja unettomuudesta. BlueControl- pinnoitteella voidaan suodattaa suurin osa kiusallisesta sinisestä valosta ja vähentää näitä oireita. Tutustu laajaan linssivalikoimaamme.

Digitaaliset laitteet rasittavat silmiä

90 % ihmisistä käyttää päivän aikana vähintään neljää digitaalista laitetta.

75 % digitaalisten laitteiden käyttäjistä kärsii silmien liikarasituksesta.

Suodata sininen valo digilaseilla

Suojaa silmillesi - Eyezen-digilasit nyt Silmäaseman verkkokaupasta

Usein kysyttyä sinisestä valosta

Mitä silmäoireita sininen valo voi aiheuttaa?

Sininen valo rasittaa silmiä ja voi aiheuttaa silmien kuivumista, kutinaa, kirvelyä, punoitusta ja väsymistä, päänsärkyä ja jopa unettomuutta.

Miksi sininen valo saattaa vaikuttaa nukahtamiseen?

Ihmisen sisäinen kello ja vuorokausirytmi pohjautuvat suurelta osin valon määrään. Kun silmän verkkokalvolle osuu päivänvaloa, solut kertovat aivoille, että on aika herätä. Tällöin elimistö ei tuota melatoniinia, nukahtamista edistävää hormonia. Sininen valo muistuttaa hyvin paljon päivänvaloa, ja siksi myös se voi pitää ihmistä virkeänä ja vaikeuttaa nukahtamista.

Kenen kannattaa suojautua siniseltä valolta?

Kuka tahansa, joka käyttää paljon digilaitteita, altistuu siniselle valolle. Sinistä valoa suodattavista laseista saattaa olla apua erityisesti näyttöpäätetyössä tai paljon tietokoneen käyttöä vaativassa opiskelussa.

Miten suojaudun siniseltä valolta?

Sinisen valon suodattamiseen on kehitetty laseja ja linssejä, jotka estävät nimenomaan haitallisen sinisen valon pääsyä silmiin. Niiden tarkoitus on vähentää silmien rasitusta ja kuivumista näyttöä katseltaessa. Voit hankkia Eyezen-digilasit ilman vahvuuksia helposti Silmäaseman verkkokaupasta. Kun tarvitset näönkorjausta, optikko tai silmälääkäri määrää sinulle halutessasi silmälasit tai piilolinssit siniseltä valolta suojaavalla Blue Control -erikoispinnoitteella.

Myös näyttöjen sinistä valoa voi vähentää yöaikaan. Monet sovellukset muuttavat näytön väritystä sinisen sijasta punertavammaksi.

Miten saan digilasit?

Jos et tarvitse näönkorjausta, saat Eyezen-digilasit ilman voimakkuuksia kätevästi Silmäaseman verkkokaupasta. Lähelle tarkentamisen helpottamikseksi niissä on pieni alue, jossa linssin voimakkuus on +0,40. Jos tarvitset siniseltä valolta suojaavat Blue Control -linssit vahvuuksilla, autamme sinua lähimmässä Silmäaseman myymälässä.