Ralliautoilun maailmanmestarit testasivat kaihilaseja
Marcus Grönholm, Timo Rautiainen ja Ulla Näpänkangas auton edessä
Marcus Grönholm, Timo Rautiainen ja Ulla Näpänkangas auton edessä

Marcus Grönholmilta ehdoton ei kaihirallille

Ralliautoilun kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm ei turhia hidastele. Aurinkoisena kesäpäivänä Vantaan Vauhtikeskuksen moottoriradalla nopeus jää kuitenkin kauas totutusta, sillä Grönholm ja hänen kartturinsa Timo Rautiainen ovat saaneet testiin Silmäaseman kaihilasit. 

Kaihilasit näyttävät mahdollisimman todenmukaisesti, miltä kaihi silmissä näyttää ja tuntuu. Ne pudottavat näöntarkkuuden kertaheitolla ajokortin vaatimusten alarajalle

“Voiko oikeasti joku ajaa näillä? En antaisi ajolupaa”, Grönholm tokaisee ratin takaa jo ennen liikkeellelähtöä.

“Onko nyt ihan varmaa, etteivät nämä ole likaiset? En uskaltaisi ajaa, jos en näkisi tämän enempää”, Rautiainen komppaa.

Grönholmin ja Rautiaisen lisäksi radalla on mukana Silmäasema Sairaala Oy:n toimitusjohtaja, silmätautien erikoislääkäri Ulla Näpänkangas. Näpänkangas avaa kaihirallin ideaa.

“Haluamme herätellä ihmisiä ajattelemaan, kuinka paljon kaihi vaikuttaa ajonäköön. Kaihi tulee ennemmin tai myöhemmin kaikille. Se sumentaa silmän linssin ja tekee autoilusta riskialtista jopa ammattikuskille.”


Marcus Grönholm ja Timo Rautiainen saavat kaihilasit silmälääkäriltä


Liikennemerkkejä mahdoton erottaa

Ensimmäisellä ajokierroksella Grönholm ja Rautiainen keskittyvät ihmettelemään, voiko joku todella lähteä näin heikkonäköisenä liikenteeseen. 

“Mittareista ei näe mitään. Vaarallista”, Grönholm tuskailee.

“En ajaisi kaupunkiin näillä enkä oikeastaan mihinkään. Radasta sentään erottaa nuo valkoiset reunaviivat”, Rautiainen pohtii.

“Joku jalankulkija voisi kyllä jäädä alle”, Grönholm jatkaa.

Seuraavaksi kokeillaan liikennemerkkien tunnistamista. Kaihilaseilla tehtävä osoittautuu toivottomaksi.

“Ei mitään mahdollisuutta, jos ajaa kovaa. Jos on näin huono näkö niin kortti pois”, toteaa Grönholm.

Rautiainen sanoo erottavansa juuri ja juuri, onko kyseessä kielto vai opaste. 

“Muuta ei näe ennen kuin metrin päästä. Jos haluaa lukea jotain tarkemmin, pitää pysähtyä.”


Marcus Grönholm ja Timo Rautiainen kaihilasit päässä


Huono näkö jättää nälkäiseksi

Radalta selvittyään maailmanmestarit yrittävät tilata hampurilaisia ravintolan drive-in-kaistalta. Turvallisuussyistä kaihilasit laitetaan päähän vasta pysähdyksissä. Grönholmin ja Rautiaisen kunnianhimoinen tavoite on saada menusta selvää.

“Ei kertakaikkiaan tule mitään. En pystyisi tilaamaan, jos olisi kaihi”, Grönholm ilmoittaa tiirailtuaan monitoria hetken aikaa ja lähtee eteenpäin. Hampurilaiset jäävät tällä kertaa syömättä.

“Tämä on niin kuin katselisi maailmaa huurtuneen tuulilasin läpi. Sivuilta voi vähäsen kurkkia, mitä ulkomaailmassa tapahtuu, mutta tarkan näön kohtaa on vaikea löytää. Päätä pitää käännellä koko ajan. Auton ratissa se ei ole helppoa eikä turvallista”, Rautiainen kuvailee.


Nuotit eivät auta kaihirallissa

Kaihirallin viimeinen erikoiskoe ajetaan Grönholmin omalla, liikenteeltä suljetulla radalla Inkoossa. Grönholm hyppää rattiin ilman kaihilaseja. Tositoimiin joutuu ainoastaan kartanlukija, joka testaa rallinuottien lukemista kaihin sumentamin silmin. 

“Ei toimi, ei ralliautoilun nopeassa rytmissä eikä muutenkaan. Tekstin tihrustaminen ja ulos vilkuileminen vuorotellen on kaihilaseilla mahdoton yhdistelmä”, Rautiainen huokaa.

Kartturilla on edessään kaksikon voittaman Monte Carlon osakilpailun nuotit vuodelta 2006, joten hänestä ei olisi Grönholmille apua edes ilman kaihilaseja. 

“Ei haittaa, osaan tämän tien”, Grönholm nauraa.


Marcus Grönholm ja Timo Rautiainen ralliauton edessä


Silmälääkäri ralliauton kyydissä

Testipäivän päätteeksi Ulla Näpänkangas uskaltautuu itsekin rallilegendan kyytiin. Henkeäsalpaavan kokemuksen jälkeen hän kysyy Grönholmilta, miten tämä pystyy ajamaan niin kovaa.

“Ralliautoilu on kuin polkupyöräilyä. Kun sen kerran oppii, niin se on ihan tavallista. Kaihilaseilla siitä ei silti tulisi yhtään mitään”, Grönholm vastaa.

Jälkeenpäin Grönholm ja Rautiainen kuvailevat kaihilasien kokeilua järkytyksenä. Kaihin vaikutus silmiin löi molemmat miehet ällikällä.

“Oli iso yllätys, että ihmisillä tuolla tien päällä on niin huono näkö”, Grönholm kertoo. Rautiainen on samoilla linjoilla.

“En voinut etukäteen aavistaa, millainen shokki lasit olisivat. Tositilanteessa ei menisi kauan ennen kuin kaihiralli päättyisi ojan pohjalle.”


Kaihin etenemistä ei itse huomaa

Ulla Näpänkangas ymmärtää hyvin rallikaksikon reaktion, sillä kaihilasit päässä näköongelmat iskevät kertaheitolla.

“Kokemus oli tietysti aitoa kaihia dramaattisempi, sillä tosielämässä sairauden oireet tulevat hiipien. Kaihin aiheuttamaa näön heikkenemistä ei välttämättä huomaa itse ollenkaan. Eihän kukaan lähtisi liikenteeseen, jos tajuaisi näkevänsä noin huonosti.” 

Toisaalta aito ajotilanne on myös testipäivää arvaamattomampi ja siten täynnä riskejä.

“Marcus ajoi suljetulla ajoradalla erittäin hyvässä säässä. Ajonopeudet pidettiin erittäin maltillisina, eikä radalla ollut mitään muuta liikennettä. Jos kaihin oireisiin lisätään vielä sade, sumu tai hämärä sekä tien varressa liikkuvat jalankulkijat ja eläimet, ajaminen on todella vaarallista niin kuljettajalle kuin sivullisille”, Näpänkangas selittää.

Rallikuskin näkökulmasta kaihilasit vertautuvat haastavimpiin sääolosuhteisiin.

“Kaihilasit vastaavat ralliajoa pahimmassa rankkasateessa ja hirvittävässä sumussa. Ei näe sataa metriä eteensä eikä pysty arvioimaan etäisyyksiä. Pimeässä en olisi lähtenyt tätä edes yrittämään”, Grönholm sanoo.


Marcus Grönholm


Näöntarkastusten merkitys korostui

Kysymykseen, miten kaihilasien kokeilu muutti omaa asennetta näkemiseen, Grönholmilla on selkeä vastaus.

“Ne, joilla on kaihi, varmaan tottuvat huonoon näköönsä. Juuri siksi silmät pitää tutkituttaa säännöllisesti. Kävin itse tarkastuksessa ihan vähän aikaa sitten, mutta sitä ennen oli taukoa viitisen vuotta. Tästä lähtien menen useammin.”

Rautiaisellla on kuorma-autokortti, joten näöntarkastus ajokorttia varten on pakollinen viiden vuoden välein. Tuoreimman silmälääkärikäynnin jälkeen hän hankki ajolaseiksi kontrastia parantavat Ray Ban Meta -aurinkolasit moniteholinsseillä.

“Olen ollut tosi tyytyväinen, kun samoilla aurinkolaseilla näkee sekä tielle että mittareihin.”

Marcus Grönholm jos kuka tietää, kuinka välttämättömiä tarkka näkö ja nopea reagointi ovat ajoturvallisuuden kannalta. Rallilegenda lähettää tärkeitä terveisiä kaikille Suomen autoilijoille:

“Älkää ajako kaihirallia! Menkää ajoissa silmälääkärille.”

Varaa aika silmälääkärille


Näin kaihi vaikuttaa ajonäköön:

  • Näkö sumenee ja ympäristön kontrastit heikkenevät. Muita tiellä liikkujia ja tien pinnanmuotoja on vaikeampi erottaa, etenkin hämärässä tai sateella.
  • Aurinko, vastaantulevien kuljettajien ajovalot ja märkä tie aiheuttavat voimakasta häikäisyä.
  • Etäisyyksien arviointi vaikeutuu, ja ohituksista ja jarrutuksista tulee riskialttiimpia.
  • Värit haalistuvat, mikä hankaloittaa liikennevalojen ja -merkkien erottamista.
  • Hämäränäkö heikkenee, ja kaikki kaihin oireet korostuvat hämärässä.

Tietolaatikkoa varten haastateltiin silmätautien erikoislääkäri Joonas Wirkkalaa.



Nuori optikko hymyilee kameralle

Heikentääkö kaihi ajonäköäsi?

Kaihin oireista ei tarvitse kärsiä, sillä meille pääset kaihileikkaukseen jonottamatta. Jos haluat ensin kuulla lisää leikkauksesta, varaa aika leikkauskartoitukseen. Leikkauskartoitus on maksuton eikä velvoita sinua mihinkään.

Tietoa silmistä
Ajankohtaiset artikkelit
Huono hämäränäkö voi johtua kaihista
Jos hämärällä ajaminen alkaa iän karttuessa tuntua epämukavalta, syynä saattaa hyvinkin olla kaihi. Kaihin oireet huomaa usein ensimmäisenä hämärässä, kun valon määrä on muutenkin vähäinen.
Hämäränäkö ratkaisee turvallisuuden ratissa
Hämäränäkö ratkaisee turvallisuuden ratissa
Suomen pohjoisilla leveysasteilla valon määrä vaihtelee vuoden aikana enemmän kuin lähes missään muualla. Syksyn ja talven pimenevinä iltoina on syytä kiinnittää huomiota hämäränäköön eli siihen, miten hyvin silmä sopeutuu vähenevään valoon
Ennenaikainen kaihi yllätti nelikymppisen Sarin
Ennenaikainen kaihi yllätti nelikymppisen Sarin
Eräänä aamuna Sari sulki toisen silmänsä ja näki pelkkää harmaata sumua. Silmälääkärin diagnoosi tuli Sarille shokkina. Sarilla oli ennenaikainen vanhuuden kaihi.
Asiakastyytyväisyytemme on huippuluokkaa
Asiakastyytyväisyy- temme on huippuluokkaa
Silmäaseman asiakkaat ovat halukkaita suosittelemaan Silmäasemaa myös tuttavilleen, mikä käy ilmi jatkuvassa NPS-mittauksessa.
Katso kaikki artikkelit