Kirjaudu sisään
Ralliautoilun kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm ei turhia hidastele. Aurinkoisena kesäpäivänä Vantaan Vauhtikeskuksen moottoriradalla nopeus jää kuitenkin kauas totutusta, sillä Grönholm ja hänen kartturinsa Timo Rautiainen ovat saaneet testiin Silmäaseman kaihilasit.
Kaihilasit näyttävät mahdollisimman todenmukaisesti, miltä kaihi silmissä näyttää ja tuntuu. Ne pudottavat näöntarkkuuden kertaheitolla ajokortin vaatimusten alarajalle.
“Voiko oikeasti joku ajaa näillä? En antaisi ajolupaa”, Grönholm tokaisee ratin takaa jo ennen liikkeellelähtöä.
“Onko nyt ihan varmaa, etteivät nämä ole likaiset? En uskaltaisi ajaa, jos en näkisi tämän enempää”, Rautiainen komppaa.
Grönholmin ja Rautiaisen lisäksi radalla on mukana Silmäasema Sairaala Oy:n toimitusjohtaja, silmätautien erikoislääkäri Ulla Näpänkangas. Näpänkangas avaa kaihirallin ideaa.
“Haluamme herätellä ihmisiä ajattelemaan, kuinka paljon kaihi vaikuttaa ajonäköön. Kaihi tulee ennemmin tai myöhemmin kaikille. Se sumentaa silmän linssin ja tekee autoilusta riskialtista jopa ammattikuskille.”
Ensimmäisellä ajokierroksella Grönholm ja Rautiainen keskittyvät ihmettelemään, voiko joku todella lähteä näin heikkonäköisenä liikenteeseen.
“Mittareista ei näe mitään. Vaarallista”, Grönholm tuskailee.
“En ajaisi kaupunkiin näillä enkä oikeastaan mihinkään. Radasta sentään erottaa nuo valkoiset reunaviivat”, Rautiainen pohtii.
“Joku jalankulkija voisi kyllä jäädä alle”, Grönholm jatkaa.
Seuraavaksi kokeillaan liikennemerkkien tunnistamista. Kaihilaseilla tehtävä osoittautuu toivottomaksi.
“Ei mitään mahdollisuutta, jos ajaa kovaa. Jos on näin huono näkö niin kortti pois”, toteaa Grönholm.
Rautiainen sanoo erottavansa juuri ja juuri, onko kyseessä kielto vai opaste.
“Muuta ei näe ennen kuin metrin päästä. Jos haluaa lukea jotain tarkemmin, pitää pysähtyä.”
Radalta selvittyään maailmanmestarit yrittävät tilata hampurilaisia ravintolan drive-in-kaistalta. Turvallisuussyistä kaihilasit laitetaan päähän vasta pysähdyksissä. Grönholmin ja Rautiaisen kunnianhimoinen tavoite on saada menusta selvää.
“Ei kertakaikkiaan tule mitään. En pystyisi tilaamaan, jos olisi kaihi”, Grönholm ilmoittaa tiirailtuaan monitoria hetken aikaa ja lähtee eteenpäin. Hampurilaiset jäävät tällä kertaa syömättä.
“Tämä on niin kuin katselisi maailmaa huurtuneen tuulilasin läpi. Sivuilta voi vähäsen kurkkia, mitä ulkomaailmassa tapahtuu, mutta tarkan näön kohtaa on vaikea löytää. Päätä pitää käännellä koko ajan. Auton ratissa se ei ole helppoa eikä turvallista”, Rautiainen kuvailee.
Kaihirallin viimeinen erikoiskoe ajetaan Grönholmin omalla, liikenteeltä suljetulla radalla Inkoossa. Grönholm hyppää rattiin ilman kaihilaseja. Tositoimiin joutuu ainoastaan kartanlukija, joka testaa rallinuottien lukemista kaihin sumentamin silmin.
“Ei toimi, ei ralliautoilun nopeassa rytmissä eikä muutenkaan. Tekstin tihrustaminen ja ulos vilkuileminen vuorotellen on kaihilaseilla mahdoton yhdistelmä”, Rautiainen huokaa.
Kartturilla on edessään kaksikon voittaman Monte Carlon osakilpailun nuotit vuodelta 2006, joten hänestä ei olisi Grönholmille apua edes ilman kaihilaseja.
“Ei haittaa, osaan tämän tien”, Grönholm nauraa.
Testipäivän päätteeksi Ulla Näpänkangas uskaltautuu itsekin rallilegendan kyytiin. Henkeäsalpaavan kokemuksen jälkeen hän kysyy Grönholmilta, miten tämä pystyy ajamaan niin kovaa.
“Ralliautoilu on kuin polkupyöräilyä. Kun sen kerran oppii, niin se on ihan tavallista. Kaihilaseilla siitä ei silti tulisi yhtään mitään”, Grönholm vastaa.
Jälkeenpäin Grönholm ja Rautiainen kuvailevat kaihilasien kokeilua järkytyksenä. Kaihin vaikutus silmiin löi molemmat miehet ällikällä.
“Oli iso yllätys, että ihmisillä tuolla tien päällä on niin huono näkö”, Grönholm kertoo. Rautiainen on samoilla linjoilla.
“En voinut etukäteen aavistaa, millainen shokki lasit olisivat. Tositilanteessa ei menisi kauan ennen kuin kaihiralli päättyisi ojan pohjalle.”
Ulla Näpänkangas ymmärtää hyvin rallikaksikon reaktion, sillä kaihilasit päässä näköongelmat iskevät kertaheitolla.
“Kokemus oli tietysti aitoa kaihia dramaattisempi, sillä tosielämässä sairauden oireet tulevat hiipien. Kaihin aiheuttamaa näön heikkenemistä ei välttämättä huomaa itse ollenkaan. Eihän kukaan lähtisi liikenteeseen, jos tajuaisi näkevänsä noin huonosti.”
Toisaalta aito ajotilanne on myös testipäivää arvaamattomampi ja siten täynnä riskejä.
“Marcus ajoi suljetulla ajoradalla erittäin hyvässä säässä. Ajonopeudet pidettiin erittäin maltillisina, eikä radalla ollut mitään muuta liikennettä. Jos kaihin oireisiin lisätään vielä sade, sumu tai hämärä sekä tien varressa liikkuvat jalankulkijat ja eläimet, ajaminen on todella vaarallista niin kuljettajalle kuin sivullisille”, Näpänkangas selittää.
Rallikuskin näkökulmasta kaihilasit vertautuvat haastavimpiin sääolosuhteisiin.
“Kaihilasit vastaavat ralliajoa pahimmassa rankkasateessa ja hirvittävässä sumussa. Ei näe sataa metriä eteensä eikä pysty arvioimaan etäisyyksiä. Pimeässä en olisi lähtenyt tätä edes yrittämään”, Grönholm sanoo.
Kysymykseen, miten kaihilasien kokeilu muutti omaa asennetta näkemiseen, Grönholmilla on selkeä vastaus.
“Ne, joilla on kaihi, varmaan tottuvat huonoon näköönsä. Juuri siksi silmät pitää tutkituttaa säännöllisesti. Kävin itse tarkastuksessa ihan vähän aikaa sitten, mutta sitä ennen oli taukoa viitisen vuotta. Tästä lähtien menen useammin.”
Rautiaisellla on kuorma-autokortti, joten näöntarkastus ajokorttia varten on pakollinen viiden vuoden välein. Tuoreimman silmälääkärikäynnin jälkeen hän hankki ajolaseiksi kontrastia parantavat Ray Ban Meta -aurinkolasit moniteholinsseillä.
“Olen ollut tosi tyytyväinen, kun samoilla aurinkolaseilla näkee sekä tielle että mittareihin.”
Marcus Grönholm jos kuka tietää, kuinka välttämättömiä tarkka näkö ja nopea reagointi ovat ajoturvallisuuden kannalta. Rallilegenda lähettää tärkeitä terveisiä kaikille Suomen autoilijoille:
“Älkää ajako kaihirallia! Menkää ajoissa silmälääkärille.”
Tietolaatikkoa varten haastateltiin silmätautien erikoislääkäri Joonas Wirkkalaa.
Kaihin oireista ei tarvitse kärsiä, sillä meille pääset kaihileikkaukseen jonottamatta. Jos haluat ensin kuulla lisää leikkauksesta, varaa aika leikkauskartoitukseen. Leikkauskartoitus on maksuton eikä velvoita sinua mihinkään.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivuillamme sekä mainonta- ja tilastointitarkoituksiin. Voit koska tahansa muuttaa evästeasetuksiasi. Lue lisää evästeistä täältä .