Kirjaudu sisään
Tältä sivulta löydät vastauksia myymälöiden usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et kuitenkaan löydä vastausta kysymykseesi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Katso myös verkkokaupan ja silmäsairaalan usein kysytyt kysymykset.
Ajanvarauksen voi tehdä joko verkosta tai puhelimitse 010 190 200 (mpm/pvm).
Ajanvaraukset eivät ole mahdollisia sähköpostitse tietoturvasyistä.
Ajanvarauksen suorat muutokset eivät valitettavasti ole mahdollisia, mutta varatun ajan voi perua ja sitten varata kokonaan uuden, itselle sopivamman ajan. Ajanvarauksen peruutus onnistuu täältä, ja uuden ajan pääsee varaamaan täältä. Ajanvaraukseen voi tehdä muutoksia myös puhelimitse 010 190 200 (mpm/pvm).
Ajanvarauksen muutokset eivät ole mahdollisia sähköpostitse tietoturvasyistä.
Optikko on asiantuntija silmälasi- ja piilolinssiasioissa, ja paras taho määrittämään näöntarkkuutta. Silmälääkäri tutkii silmien terveydentilaa ja diagnosoi sekä hoitaa silmäsairauksia. Myös silmälääkärikäynniltä saa reseptin silmälasien hankkimista varten.
Optikko ei saa lain mukaan itsenäisesti määrätä laseja alle 8-vuotiaalle lapselle, henkilölle, jolle on tehty silmämunaan kohdistuva leikkaus tai henkilölle, jolla on todettu tai epäillään silmäsairautta. Optikko ohjaa asiakkaan tarvittaessa silmälääkäriin.
Toimimme potilastietosuojalain mukaan ja asiakas pitää pystyä yksilöllisesti ja luotettavasti tunnistamaan, tässä tapauksessa henkilötunnuksella.
Valikoimamme perustuvat myymälöiden sijaintiin ja kokoon. Perusvalikoimamme myymälöissä on lähtökohtaisesti sama, mutta osassa myymälöistä voi olla laajempi valikoima. Asiakaspalvelumme vastaa mielellään lisäkysymyksiin lähimyymäläsi valikoimaan liittyen.
Otamme vastaan käytettyjä silmä-ja aurinkolaseja ja toimitamme ne yhteistyökumppanillemme Ruotsiin, joka hyödyntää niistä saatavan asetaatin uusien kehysten raaka-aineena. Muut materiaalit erotellaan ja toimitetaan eri teollisuusalojen hyötykäyttöön tai kierrätetään asianmukaisesti.
Rikkinäiset tai selkeästi huonokuntoiset silmälasit voi myös kierrättää kotimaassa jätehuollon ohjeistusten mukaisesti. Rikkinäiset silmälasit voi laittaa energiajakeeseen, tai jos se ei ole mahdollista, sekajätteeseen. Metallisankaiset silmälasit kelpaavat myös metallinkeräysastiaan, jos yli puolet tuotteesta on metallia.
Myymälöissä ja silmäsairaaloissa säilytetään lähtökohtaisesti löytötavarat toimipisteellä. Jos löytötavaroille ei ole hakijaa, siirretään ne löytötavaratoimistoon. Mikäli sinulta on jäänyt omaisuutta myymälään, suosittelemme tiedustelemaan tätä suoraan myymälästä. Myymälöiden yhteystiedot ja aukioloajat löydät nettisivujemme toimipaikkahausta.
Piilolinssejä ei suositella käytettävän samana päivänä, jolle näöntarkastus on varattu. Mikäli käytössä ei ole kuin piilolinssit, voi tarkastukseen tulla piilolinssit silmissä ja ottaa ne tarkastuksen alkaessa pois.
Piilolinssikontrolliin voi hyvin tulla piilolinssit silmissä. Tiedot nykyisistä piilolinsseistä kannattaa ottaa mukaan, mikäli niitä ei ole hankittu Silmäasemalta. Jälkitarkastukseen olisi hyvä tulla linssit silmissä, jotta optikko voi tarkastaa linssien istuvuuden.
Suosittelemme varaamaan ajan optikon piilolinssien ensisovitukseen, jotta piilolinssien käytön voi opetella yhdessä optikon kanssa. Piilolinssien ensisovituksessa keskustellaan erilaisista piilolinssivaihtoehdoista, sovitetaan piilolinssejä ja opetellaan asettamaan sekä poistamaan ne silmistä. Käynnin yhteydessä siirretään myös resepti verkkokauppaan, josta tilauksia on jatkossa helppo tehdä.
Mikäli olet alaikäinen, keskustelethan vanhempiesi kanssa piilolinssien käytöstä.
Raskaus / imetys saattaa vaikuttaa silmälasivoimakkuuteen, joten silmälasien päivitystä suositellaan mahdollisuuksien mukaan viivyttämään. Raskaus ei vaikuta näköön 6 kk synnytyksen jälkeen / 3 kk imetyksen lopettamisen jälkeen.
Silmälasiresepti on voimassa aina kuusi kuukautta kerrallaan. Mikäli tulet lasiostoksille juuri, kun resepti on mennyt vanhaksi, voi optikko tarkastaa reseptin ennen lasien tilaamista.
Silmälääkärien palkkiot vaihtelevat lääkäreittäin. Lääkärit ovat itsenäisiä ammatinharjoittajia ja määrittelevät itse oman palkkionsa. Silmälääkärin vastaanottokäynnistä saa KELA-korvausta, joten KELA-kortti kannattaa ottaa käynnille mukaan. Pääset tutustumaan tarkemmin asiantuntijoihimme, heidän erikoisosaamiseensa ja hinnastoonsa täältä.
Piilolinssejä ei suositella käytettävän samana päivänä, jolle silmälääkärin vastaanotto on varattu.
Ei velvoita, käynniltä saa myös mukaan silmälasireseptin.
Silmälasiresepti on voimassa kuusi kuukautta. Lääkäri mainitsee reseptissä, jos optikon olisi vielä hyvä tarkastaa tehty resepti.
Yleensä silmälääkärin vastaanotolla käytetään mustuaisia laajentavia tippoja. Laajennustipat sumentavat lähinäköä, joten turvallisuuden vuoksi autolla ajoa ei suositella muutamaan tuntiin niiden laiton jälkeen tai niin kauan, kuin tippojen vaikutus tuntuu. Aurinkolasien käyttöä suositellaan häikäisyn vuoksi etenkin kirkkaalla ilmalla. Laajennuksen kesto ja vaikutus on yksilöllistä, parista tunnista jopa pariin päivään. Tästä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan. Raskaana oleville naisille ei suositella laajennustippojen käyttöä, mutta raskaudesta huolimatta silmälääkäri voi tutkia silmien terveydentilan.
Myös muualta hankittu resepti käy silmälasien tilaukseen. Suosittelemme, että resepti olisi enintään kuusi kuukautta vanha. Jos tämä on juuri ylittynyt, optikko voi tarkastaa reseptin ennen lasien tilaamista.
Silmäasemalla voidaan teettää uudet linssit omaan vanhaan kehykseen (silmälasi- tai aurinkolasikehys) hintaan 50 € + linssien hinta. Lisämaksu kattaa kehyksen käsittelyyn liittyvät kulut. Myymälähenkilökunta varmistaa kehyksen kunnon uudelleen linssitystä varten. Lopullinen vastuu päätöksestä kuuluu asiakkaalle, sillä Silmäasema ei voi korvata linssityksessä mahdollisesti rikkoutuvia kehyksiä.
Voit katsoa käynnissä olevat kampanjat ja tarjoukset täältä.
Opiskelijat saavat Silmäasemalta opiskelija-alennuksen ja sen saa voimassa olevaa opiskelijakorttia näyttämällä. Alennukset ovat:
Tarjouksia ei valitettavasti voi yhdistää toisiinsa. Myymälähenkilökuntamme katsoo aina asiakkaan kannalta edullisimman tarjouksen tilauksen teon yhteydessä.
Kaikissa Silmäaseman ja Silmäsairaalan toimipisteissä voi maksaa seuraavilla maksutavoilla:
Lisäksi Helsingin silmäsairaalassa käy myös American Express. S-ryhmän lahjakortti ei käy maksuvälineenä.
Silmäasema on S-ryhmän bonuspartneri, joten kaikista optikkopuolen tuotteista ja palveluista saa S-Etukortilla Bonusta. Bonusta ei ole mahdollista saada jälkikäteen. Silmälääkärin vastaanotoista, kanta- ja toimistomaksusta, silmätutkimuksista ja pientoimenpiteistä ei saa Bonusta.
Lääkärin vastaanotoista tai silmätutkimuksista ei saa Bonusta.
silmalasien_toimitus
Silmälasien ja aurinkolasien toimitusaika on noin kolme viikkoa. Myymälä ilmoittaa asiakkaalle lähtökohtaisesti tekstiviestillä, kun lasit ovat saapuneet noudettavaksi.
Laseja noutaessa tulisi mukana olla henkilöllisyystodistus, jotta asiakkuus saadaan varmistettua. Henkilöllisyystodistuksena käy passi, henkilökortti, ajokortti ja Kela-kortti.
Lasit voi noutaa toinen henkilö, mikäli häneltä löytyy valtakirja. Ensisijaisesti suosittelemme kuitenkin, että lasit noudetaan itse, jotta niitä voidaan tarvittaessa säätää omien toiveiden mukaisesti.
Silmälasien seuranta on toistaiseksi pois käytöstä rakentaessamme uutta, parempaa sivua. Silmälasien toimituksen tilannetta voi tiedustella suoraan myymälästä, josta lasit on ostettu. Myymälöiden yhteystiedot löydät nettisivujemme toimipaikkahausta.
Mikäli et ole tyytyväinen hankkimiisi silmälaseihin tai voimakkuudellisiin aurinkolaseihin, voit vaihtaa ne uusiin sadan päivän kuluessa lasien luovutuksesta. Tyytyväisyystakuu koskee sekä kehystä että linssejä. Jos valitsemasi uudet lasit ovat kalliimmat, maksat vain uusien ja vanhojen lasien normaalihinnan erotuksen. Optikko voi tehdä tarvittaessa uuden näöntarkastuksen, jos voimakkuuksissa olisi säätämisen varaa. Myymälästä ostetuilla, ilman voimakkuuksia olevilla aurinkolaseilla ei ole palautusoikeutta. Jos ostamissasi silmä- tai aurinkolaseissa ilmenee materiaali- tai valmistusvirhe kahden vuoden sisällä tuotteen hankinnasta, korvaamme virheen tuotetakuun puitteissa. Tuotetakuu koskee myös aurinkolaseja ilman voimakkuuksia.
Pelkäätkö uusien silmälasiesi rikkoutuvan? Silmälasiturva on tuoteturva, joka korvaa silmälaseille tai aurinkolaseille sattuneet vahingot ja rikkoutumiset kahden vuoden ajan.
Jos uudet silmälasisi eivät tunnu sopivilta, huomioithan 100 päivän tyytyväisyystakuumme, jonka puitteissa tuote voidaan vaihtaa sopivampaan. Tarvittaessa tutkimme myös näkösi uudelleen. Tilaustuotteita koskevissa peruutuksissa, noutamatta jättämisissä tai kaupanpuruissa perimme tilauksen arvosta 30% peruutusmaksuna. Virheelliset tuotteet pyrimme ensisijaisesti korjaamaan tai vaihtamaan virheettömään.