MYYMÄLÄ
Usein kysytyt kysymykset
Usein kysytyt kysymykset / myymälä
Usein kysytyt kysymykset / myymälä

Usein kysyttyä / myymälä

Tältä sivulta löydät vastauksia myymälöiden usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et kuitenkaan löydä vastausta kysymykseesi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Katso myös verkkokaupan ja silmäsairaalan usein kysytyt kysymykset.

Ajanvaraus

Miten voin tehdä ajanvarauksen?

Ajanvarauksen voi tehdä joko verkosta tai puhelimitse 010 190 200 (mpm/pvm).

Ajanvaraukset eivät ole mahdollisia sähköpostitse tietoturvasyistä.

Miten perun tai muutan varaamani aikaa?

Ajanvarauksen suorat muutokset eivät valitettavasti ole mahdollisia, mutta varatun ajan voi perua ja sitten varata kokonaan uuden, itselle sopivamman ajan. Ajanvarauksen peruutus onnistuu täältä, ja uuden ajan pääsee varaamaan täältä. Ajanvaraukseen voi tehdä muutoksia myös puhelimitse 010 190 200 (mpm/pvm).

Ajanvarauksen muutokset eivät ole mahdollisia sähköpostitse tietoturvasyistä.

Optikolle vai silmälääkärille?

Optikko on asiantuntija silmälasi- ja piilolinssiasioissa, ja paras taho määrittämään näöntarkkuutta. Silmälääkäri tutkii silmien terveydentilaa ja diagnosoi sekä hoitaa silmäsairauksia. Myös silmälääkärikäynniltä saa reseptin silmälasien hankkimista varten. 


Alle 8-vuotiaiden lasten ensimmäinen käynti Silmäasemalla on aina lasten silmälääkärin vastaanotolla. Alkututkimuksen jälkeen silmien tutkimus ja näönhuolto toteutetaan silmälääkärin ja optikon yhteistyönä: silmälääkäri suunnittelee hoidon, jota lääkäri ja optikko toteuttavat. Näin lapsen näön kehitystä voidaan tehokkaasti ohjata oikeaan suuntaan ja reagoida varhain mahdollisiin poikkeamiin. 

Miksi tarvitsette henkilötunnukseni?

Toimimme potilastietosuojalain mukaan ja asiakas pitää pystyä yksilöllisesti ja luotettavasti tunnistamaan, tässä tapauksessa henkilötunnuksella.

Myymälä ja valikoima

Onko kaikissa myymälöissä sama valikoima?

Valikoimamme perustuvat myymälöiden sijaintiin ja kokoon. Perusvalikoimamme myymälöissä on lähtökohtaisesti sama, mutta osassa myymälöistä voi olla laajempi valikoima. Asiakaspalvelumme vastaa mielellään lisäkysymyksiin lähimyymäläsi valikoimaan liittyen. 

Voiko tuoda vanhat silmälasit kierrätykseen?

Juuri nyt emme ota vastaan vanhoja silmälaseja, sillä aiemmilla keräyksillä on saatu talteen materiaalia kokonaisen uuden KATSO x Regrind -kehysmalliston tarpeisiin. Mallisto on parhaillaan suunnitteilla ja tulossa myymälöihin loppuvuodesta 2025.

Rikkinäiset tai selkeästi huonokuntoiset silmä- tai aurinkolasit voi myös kierrättää jätehuollon ohjeistusten mukaisesti. Ne voi laittaa energiajakeeseen, tai jos se ei ole mahdollista, sekajätteeseen. Metallisankaiset silmä- tai aurinkolasit voi laittaa myös metallinkeräysastiaan, jos yli puolet tuotteesta on metallia.

Säilytättekö löytötavaroita myymälässä?

Myymälöissä ja silmäsairaaloissa säilytetään lähtökohtaisesti löytötavarat toimipisteellä. Jos löytötavaroille ei ole hakijaa, siirretään ne löytötavaratoimistoon. Mikäli sinulta on jäänyt omaisuutta myymälään, suosittelemme tiedustelemaan tätä suoraan myymälästä. Myymälöiden yhteystiedot ja aukioloajat löydät nettisivujemme toimipaikkahausta.

Optikon palvelut

Voiko näöntarkastukseen tulla piilolinssit silmissä?

Piilolinssejä ei suositella käytettävän samana päivänä, jolle näöntarkastus on varattu. Mikäli käytössä ei ole kuin piilolinssit, voi tarkastukseen tulla piilolinssit silmissä ja ottaa ne tarkastuksen alkaessa pois.

Tulenko piilolinssikontrolliin piilolinssit silmissä?

Piilolinssikontrolliin voi hyvin tulla piilolinssit silmissä. Tiedot nykyisistä piilolinsseistä kannattaa ottaa mukaan, mikäli niitä ei ole hankittu Silmäasemalta. Jälkitarkastukseen olisi hyvä tulla linssit silmissä, jotta optikko voi tarkastaa linssien istuvuuden.

Voinko käyttää piilolinssejä?

Suosittelemme varaamaan ajan optikon piilolinssien ensisovitukseen, jotta piilolinssien käytön voi opetella yhdessä optikon kanssa. Piilolinssien ensisovituksessa keskustellaan erilaisista piilolinssivaihtoehdoista, sovitetaan piilolinssejä ja opetellaan asettamaan sekä poistamaan ne silmistä. Käynnin yhteydessä siirretään myös resepti verkkokauppaan, josta tilauksia on jatkossa helppo tehdä.

Mikäli olet alaikäinen, keskustelethan vanhempiesi kanssa piilolinssien käytöstä.

Olen raskaana / imetän, miten tämä vaikuttaa näöntutkimukseen?

Raskaus / imetys saattaa vaikuttaa silmälasivoimakkuuteen, joten silmälasien päivitystä suositellaan mahdollisuuksien mukaan viivyttämään. Raskaus ei vaikuta näköön 6 kk synnytyksen jälkeen / 3 kk imetyksen lopettamisen jälkeen.

Kuinka kauan silmälasiresepti on voimassa?

Silmälasiresepti on voimassa aina kuusi kuukautta kerrallaan. Mikäli tulet lasiostoksille juuri, kun resepti on mennyt vanhaksi, voi optikko tarkastaa reseptin ennen lasien tilaamista. 

Silmälääkärin palvelut

Kuinka paljon silmälääkärin vastaanotto maksaa?

Silmälääkärien palkkiot vaihtelevat lääkäreittäin. Lääkärit ovat itsenäisiä ammatinharjoittajia ja määrittelevät itse oman palkkionsa. Silmälääkärin vastaanottokäynnistä saa KELA-korvausta, joten KELA-kortti kannattaa ottaa käynnille mukaan. Pääset tutustumaan tarkemmin asiantuntijoihimme, heidän erikoisosaamiseensa ja hinnastoonsa täältä.

Voiko silmälääkärin vastaanotolle tulla piilolinssit silmissä?

Piilolinssejä ei suositella käytettävän samana päivänä, jolle silmälääkärin vastaanotto on varattu.

Velvoittaako silmälääkärillä käynti ostamaan silmälasit juuri Silmäasemalta?

Ei velvoita, käynniltä saa myös mukaan silmälasireseptin.

Kauan silmälääkärin silmälasiresepti on voimassa?

Silmälasiresepti on voimassa kuusi kuukautta. Lääkäri mainitsee reseptissä, jos optikon olisi vielä hyvä tarkastaa tehty resepti.

Käyttääkö silmälääkäri mustuaisia laajentavia tippoja?

Yleensä silmälääkärin vastaanotolla käytetään mustuaisia laajentavia tippoja. Laajennustipat sumentavat lähinäköä, joten turvallisuuden vuoksi autolla ajoa ei suositella muutamaan tuntiin niiden laiton jälkeen tai niin kauan, kuin tippojen vaikutus tuntuu. Aurinkolasien käyttöä suositellaan häikäisyn vuoksi etenkin kirkkaalla ilmalla. Laajennuksen kesto ja vaikutus on yksilöllistä, parista tunnista jopa pariin päivään. Tästä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan. Raskaana oleville naisille ei suositella laajennustippojen käyttöä, mutta raskaudesta huolimatta silmälääkäri voi tutkia silmien terveydentilan.

Silmälasien ostaminen

Voinko käyttää muualta hankittua silmälasireseptiä?

Myös muualta hankittu resepti käy silmälasien tilaukseen. Suosittelemme, että resepti olisi enintään kuusi kuukautta vanha. Jos tämä on juuri ylittynyt, optikko voi tarkastaa reseptin ennen lasien tilaamista. 

Voiko ostaa linssit omaan vanhaan silmälasikehykseen?

Silmäasemalla voidaan teettää uudet linssit omaan vanhaan kehykseen (silmälasi- tai aurinkolasikehys) hintaan 50 € + linssien hinta. Lisämaksu kattaa kehyksen käsittelyyn liittyvät kulut. Myymälähenkilökunta varmistaa kehyksen kunnon uudelleen linssitystä varten. Lopullinen vastuu päätöksestä kuuluu asiakkaalle, sillä Silmäasema ei voi korvata linssityksessä mahdollisesti rikkoutuvia kehyksiä.

Huomioithan, että emme säilytä asiakkaan vanhoja linssejä linssityksen yhteydessä. Mikäli haluat omat linssisi takaisin, keskustele asiasta etukäteen henkilökunnan kanssa.

Tarjoukset ja alennukset

Mistä näen Silmäaseman tarjoukset?

Voit katsoa käynnissä olevat kampanjat ja tarjoukset täältä.

Onko Silmäasemalla opiskelija-alennusta?

Opiskelijat saavat Silmäasemalta opiskelija-alennuksen ja sen saa voimassa olevaa opiskelijakorttia näyttämällä. Alennukset ovat:

  • Silmälasit –50 % normaalihinnasta (sis. kehykset + linssit)
  • Silmälasien ostajalle optikon näöntutkimus 0 € (norm. 35 €)
  • Piilolinssit, piilolinssinesteet ja muut tarvikkeet –10 % myymälästä ostettuna.


Voiko tarjouksia yhdistää toisiinsa?

Tarjouksia ei valitettavasti voi yhdistää toisiinsa. Myymälähenkilökuntamme katsoo aina asiakkaan kannalta edullisimman tarjouksen tilauksen teon yhteydessä.

Maksaminen

Mitä maksuvaihtoehtoja on?

Kaikissa Silmäaseman ja Silmäsairaalan toimipisteissä voi maksaa seuraavilla maksutavoilla:

  • Suomalaisten pankkien pankki- ja luottokortit
  • S-pankin sirullinen maksukortti
  • VISA ja Mastercard
  • Diners
  • Resurs Bank osamaksu / lasku (Silmäasematili ja Silmäsairaalatili)
  • Käteinen

Lisäksi Helsingin silmäsairaalassa käy myös American Express. S-ryhmän lahjakortti ei käy maksuvälineenä.

Bonus S-Etukortilla

Saako myymälästä tehdyistä ostoksista Bonusta S-Etukortilla?

Silmäasema on S-ryhmän bonuspartneri, joten kaikista optikkopuolen tuotteista ja palveluista saa S-Etukortilla Bonusta. Bonusta ei ole mahdollista saada jälkikäteen. Silmälääkärin vastaanotoista, kanta- ja toimistomaksusta, silmätutkimuksista ja pientoimenpiteistä ei saa Bonusta.

Saako silmälääkärin vastaanotolta Bonusta?

Lääkärin vastaanotoista tai silmätutkimuksista ei saa Bonusta.

Silmälasien toimitus

Mikä on silmälasien toimitusaika?

Silmälasien ja aurinkolasien toimitusaika on noin kolme viikkoa. Myymälä ilmoittaa asiakkaalle lähtökohtaisesti tekstiviestillä, kun lasit ovat saapuneet noudettavaksi.

Mitä tarvitsen mukaani laseja noutaessa?

Laseja noutaessa tulisi mukana olla henkilöllisyystodistus, jotta asiakkuus saadaan varmistettua. Henkilöllisyystodistuksena käy passi, henkilökortti, ajokortti ja Kela-kortti. 


Silmälasini ovat valmistuneet. Voiko joku muu noutaa ne?

Lasit voi noutaa toinen henkilö, mikäli häneltä löytyy valtakirja. Ensisijaisesti suosittelemme kuitenkin, että lasit noudetaan itse, jotta niitä voidaan tarvittaessa säätää omien toiveiden mukaisesti.

Miten voin seurata silmälasieni toimitusta?

Silmälasien seuranta on toistaiseksi pois käytöstä rakentaessamme uutta, parempaa sivua. Silmälasien toimituksen tilannetta voi tiedustella suoraan myymälästä, josta lasit on ostettu. Myymälöiden yhteystiedot löydät nettisivujemme toimipaikkahausta.

Takuu ja reklamaatio

En ole tyytyväinen ostamaani tuotteeseen. Onko laseilla takuuta?

Mikäli et ole tyytyväinen hankkimiisi silmälaseihin tai voimakkuudellisiin aurinkolaseihin, voit vaihtaa ne uusiin sadan päivän kuluessa lasien luovutuksesta. Tyytyväisyystakuu koskee sekä kehystä että linssejä. Jos valitsemasi uudet lasit ovat kalliimmat, maksat vain uusien ja vanhojen lasien normaalihinnan erotuksen. Optikko voi tehdä tarvittaessa uuden näöntarkastuksen, jos voimakkuuksissa olisi säätämisen varaa. Myymälästä ostetuilla, ilman voimakkuuksia olevilla aurinkolaseilla ei ole palautusoikeutta. Jos ostamissasi silmä- tai aurinkolaseissa ilmenee materiaali- tai valmistusvirhe kahden vuoden sisällä tuotteen hankinnasta, korvaamme virheen tuotetakuun puitteissa. Tuotetakuu koskee myös aurinkolaseja ilman voimakkuuksia.

Mikä on silmälasiturva?

Pelkäätkö uusien silmälasiesi rikkoutuvan? Silmälasiturva on tuoteturva, joka korvaa silmälaseille tai aurinkolaseille sattuneet vahingot ja rikkoutumiset kahden vuoden ajan.

Voinko purkaa tai perua tekemäni kaupan?

Jos uudet silmälasisi eivät tunnu sopivilta, huomioithan 100 päivän tyytyväisyystakuumme, jonka puitteissa tuote voidaan vaihtaa sopivampaan. Tarvittaessa tutkimme myös näkösi uudelleen. Tilaustuotteita koskevissa peruutuksissa, noutamatta jättämisissä tai kaupanpuruissa perimme tilauksen arvosta 30% peruutusmaksuna. Virheelliset tuotteet pyrimme ensisijaisesti korjaamaan tai vaihtamaan virheettömään.